Vuorenmaa on toteuttanut henkilöstölleen vuosien mittaan useita kyselyitä, jossa mitataan muun muassa työtyytyväisyyttä ja henkilöstön hyvinvointia. Henkilöstöä halutaan kuulla ja kuunnella, ja työnantaja onkin saanut kiitosta ihmisläheisestä johtamisesta. Sitoutumisesta työnantajaan kertoo jo sekin, että Vuorenmaalla on moni henkilö saavuttanut vuosien tai vuosikymmenten pituisia työuria. Tekninen osaaminen on näillä asiantuntijoilla huippuluokkaa.

Tarpeisiin räätälöityä koulutusta

Viimeisimmässä henkilöstökyselyssä esille nousi osaamisen kehittäminen. Toki ammattitaitoa on ylläpidetty aiemminkin päämiesten toimesta toteutettujen tuotekoulutusten avulla. Tällä kertaa halusimme kokonaan uutta ajattelutapaa myyntityön tueksi. Niinpä päädyimme räätälöimään Vuorenmaan henkilöstölle ratkaisumyyntiin painottuvan liiketoiminnan ammattitutkinnon, jossa pääteemoina ovat b2b-myynti, ratkaisumyynti, asiakkuuksien hoitaminen ja myynnin kasvattaminen.

Ratkaisumyynnin lisäksi otimme tarjontaan mukaan lähiesimiestyön ammattitutkinnon, joka soveltuu mainiosti Vuorenmaalla tiiminvetotehtävissä toimiville. Vuorenmaan kumppanina on Seinäjoen seudulla toimiva Sedu, jonka kanssa yritys on tehnyt yhteistyötä muun muassa varastotyöntekijöiden oppisopimuskoulutuksissa ja siten tarjonnut työssäoppimispaikan usealle varastoalaa opiskelevalle.

– Koulutuksessa hankittu osaaminen on helppo viedä omaan organisaatioon ja osaksi omaa työtä, ammattitutkintoa suorittavat Jani Haavisto ja Tuukka Tikkala kertovat.

– Koulutuksen myötä tavoitteeni on hankkia myyntiosaamista, joka mahdollistaa siirtymisen uuteen rooliin organisaatiossa, neljä vuotta Vuorenmaalla työskennellyt Aleksi Uusi-Jaakkola kertoo.

 

Tarina nuoruudesta, avoimesta asenteesta ja halusta oppia

Victor Häggblom, 24, on työskennellyt Vuorenmaalla kesinä 2018-2020. Tänä aikana on tullut tutuksi asiakaspalvelutyö useissa Vuorenmaan toimipisteissä. Ensimmäinen kesä meni Vaasan konttorilla oppimassa eri tuotteista ja teknisen myyjän tehtävistä. – Syksyllä palasin koulun penkille ja kävin aina silloin tällöin Vaasan konttorilla auttamassa tarpeen mukaan, Victor muistelee.

Kesällä 2019 Victor työskenteli Vaasan lisäksi myös Turun toimipisteessä kesälomatuuraajana. Ehtipä hän myös auttamaan Kokkolan toimipisteen muutossa. Turku teki kaupunkina Victoriin vaikutuksen ja hän muutti sinne jatkamaan opintojaan.

Kesällä 2020 Victoria tarvittiin Raahessa, ja hän suhtautui ehdotettuun kesäkomennukseen ennakkoluulottomasti. – Kotiuduin Raaheen tosi hyvin! Illat kuluivat paljolti maastopyöräilemässä metsässä, Victor kertoo. Syksyn tullen häntä odottaa paluu Turkuun tradenomiopintojen pariin. Kuka tietää, millaista kiireapua Vuorenmaalla seuraavaksi tarvitaan.

Mitä olet oppinut asiakaspalvelusta? Jos asiakas kysyy teknistä huippuosaamista, ei välttämättä tarvitse heti tietää kaikkeen vastausta, kun vain osaa etsiä oikean ratkaisun nopeasti. Asiakasta pitää osata kuunnella herkällä korvalla.

 

Vuorenmaan henkilöstö on sitoutunutta ja kehityshakuista

Osaamisen kehittäminen on jatkuva ja pitkäjänteinen prosessi, joka sisältää kehitystoimia organisaation eri tasoilla. Vuorenmaalla, kuten kaikissa kasvuyrityksissä, tavoitellaan kohti unelmaa, jonka saavuttamiseksi yrityksen johdon on tehtävä tarvittaessa rakenteellisia muutoksia, nopeita peliliikkeitä, ketteriä ratkaisuja, yllättäviä oivalluksia ja mikä tärkeintä – uskottava omaan tekemiseen. Vuorenmaalla osaamisen kehittämisessä halutaan kiinnittää huomiota myös johtamiseen ja esimiestyöhön, koska näemme, että esimiesten muutosmyönteinen toimintatapa saa aikaan positiivisen kierteen koko henkilöstössä.