Karalaakeri sekä sanana, että tuotteena esiintyy meidän Vuorenmaalaisten arjessa lähes päivittäin. Markkinoijan korvani ovat rekisteröineet keskusteluja, joissa karalaakeria myydään, ostetaan ja ennen kaikkea sen asennusta opastetaan asiakkaille. Mutta mikä ihme tuo karalaakeri oikein on? Mihin se soveltuu? Ja miksi sen vaihto kannattaa jättää asiantuntijalle? Otetaan selvää.

Nappasin Veli Partasta, yhtä Vuorenmaan laakeriasiantuntijoista hihasta kiinni, ja esitin tiukan kysymyspatteristoni.

Veli, mikä on karalaakeri?

– Karalaakeri on laakeri, jota käytetään työstökoneissa. Karalaakerit soveltuvat erityisesti laakerointeihin, joissa vaaditaan suurta ohjaustarkkuutta ja korkeita kierroslukuja. Yksinkertaistettuna voisi sanoa, että karalaakerit ovat äärimmäisen tarkkoja, erikoisrakenteellisia yksirivisiä viistokuulalaakereita, joista ne eroavat kosketuskulman, tiukempien asennus- ja rakennetoleranssien ja pitimenrakenteen suhteen, parhaiten nuo ominaisuudet pääsevät esiin niiden pääkäyttökohteissa eli työstökoneiden karoissa.

 Entä onko karalaakereita olemassa erilaisia?

– Kyllä vain. Peruskaralaakereiden lisäksi saatavilla on suurnopeuskaralaakereita sekä keraamisilla kuulilla olevia hybridikaralaakereita. Näissä karalaakereissa on pienemmät teräs- tai keraamiset kuulat ja erityinen sisäinen rakenne, joka tekee niistä soveltuvia suuremmille kierrosluvuille. Lisäksi osa niistä on asennusvapaita (yleisparisovitteinen), kestovoideltuja ja huoltovapaita.

Mainitsit aiemmin, että karalaakereissa on tiukemmat toleranssit. Mitä se tarkoittaa?

– Oikeastaan voisi puhua tiukemmista toleransseista ja tarkkuusluokista. Toleranssit ovat asennukseen liittyviä, kuten akseli- ja pesäsovitteeseen liittyviä. Tarkkuusluokat taas ovat laakerin sisäisen rakenteen luokituksia ( toleransseja ) kuten esim. laakerin perämerkinnässä P5, P4 jne. Mitä pienempi P-kirjaimen jälkeinen luku on, sitä suurempi on laakerin sisäinen tarkkuus.

Onko sinulla antaa jotain vinkkiä karalaakerin asennukseen tai huoltoon?

Vinkkinä voisin sanoa, että jos et ole aiemmin vaihtanut karalaakeria itse, jätä se suosiolla ammattilaisen hoidettavaksi. Karalla laakereita on useampia kappaleita. Siellä voi olla myös välirenkaita ja väliholkkeja, joita mahdollisesti joudutaan hiomaan tai kokonaan uusimaan. Tällöin puhutaan millimetrintuhannesosien tarkkuudesta.

Ja yksi äärimmäisen tärkeä pointti: karan valmistaja määrittelee laakereiden asennusjärjestyksen. Laakereita irrotettaessa on kriittistä katsoa, kuinka päin laakerit ovat olleet karaan asennettuina, puhutaan ns. asennusjärjestyksestä ( X-, O-, peräkkäisjärjestys tai näiden kombinaatio ). Pahimmassa tapauksessa, olet voinut hankkia täysin oikeat karalaakerit, mutta väärinpäin asennettuna laakerit, lyövät karan jumiin tai aiheuttavat muita ongelmia.

Asiantuntijoidemme yhteystiedot löydät täältä

Tervetuloa palveltavaksi!

 

Tutustu päämiehemme Schaefflerin tuotevalikoimaan