Kuulalaakeri

Urakuulalaakerit

Urakuulalaakeri on helppo- ja monikäyttöisyyden sekä edullisen hintansa vuoksi yleisin vierintälaakeri koneissa, ajoneuvoissa ja laitteissa. Rakenteeltaan urakuulalaakeri on yksinkertainen. Se soveltuu hyvin suurille pyörimisnopeuksille, eikä se vaadi paljon huoltotoimenpiteitä. Urakuulalaakeri kannattelee hyvin sekä säteis- että aksiaalivoimia.

Varastostamme löytyy mm. seuraavat urakuulalaakerit:

  • avoimet, pelti- tai kumisuojatut,
  • tuumamittaiset,
  • pyöränlaakerit,
  • ruostumattomat,
  • kuuman kestävät,
  • laipalliset,
  • C2, C3, C4 ja C5-välykselliset,
  • miniatyyri,
  • kartioreikäiset,
  • pitimet: teräs, polyamidi, messinki,
  • yksi- ja kaksiriviset,
  • sähköeristetyt,
  • lukkorengasuralliset,
  • pallomaisella ulkopinnalla sekä
  • tarkkuusluokat P6, P5 ja P4.

Pallomaiset kuulalaakerit

Pallomaiset kuulalaakerit ovat itseasennoituvia, eli ne sallivat vähäiset yhdensuuntaisuuserot akselin ja laakeripesän välillä. Pallomainen kuulalaakeri soveltuu hyvin suuriin kierrosnopeuksiin, mutta laakerin kuormankantokyky rajoittaa sen käyttöä raskaasti kuormitetuissa kohteissa. Se ottaa vastaan säteisvoimia sekä molemmin suuntaisia aksiaalivoimia. Pallomaisella kuulalaakerilla on useita eri rakennemuotoja: sitä on saatavilla avonaisena ja tiivistettynä, pidennetyllä sisärenkaalla, suora- ja kartioreikäisenä sekä teräs ja polyamidipitimellä.

Viistokuulalaakerit

Viistokuulalaakerit muodostuvat kuulamaisista vierintäelimistä, sekä sisä- ja ulkorenkaan muodostamista vierintäradoista, jotka ovat toisiinsa nähden aksiaalisesti siirtyneitä. Tämän rakenteen ansiosta viistokuulalaakerit sopivat erittäin hyvin kantamaan yhdistettyjä kuormituksia, eli samaan aikaan vaikuttavia säteis- ja aksiaalikuormituksia. Viistokuulalaakereita on saatavilla useana erilaisen rakenteena, joista yleisimmin käytettyjä ovat yksi- ja kaksiriviset viistokuulalaakerit.