rullalaakeri

Lieriörullalaakerit

Lieriörullalaakeri voi olla yksi- tai kaksirivinen. Se kantaa erittäin suuria säteiskuormia ja kestää suuria pyörimisnopeuksia. Lieriörullalaakeri on joko ohjaava tai vapaakäyvä. Vapaakäyvänä se kompensoi lämpölaajenemisesta johtuvaa aksiaalisiirtymää.  Täysrullaisissa lieriörullalaakereissa ei ole pitimiä, joten niihin sopii enemmän vierintäelimiä. Siten kantokyky suurenee, mutta maksimikierroskestävyys vähenee lisääntyneen kitkan vuoksi. Valikoimastamme löydät lieriörullalaakerit purkautuvilla ja kiinteillä sisäkehillä, messinki-, muovi- ja teräspitimellisenä, sekä täysrullaisena varmistinrengasurilla.

Tynnyrirullalaakerit

Tynnyrirullalaakeri soveltuu suurille, jopa iskumaisille säteiskuormille ja kompensoi myös kulmavirheitä. Ne ovat itsestään asettuvia ja niissä on kiinteät sisä- ja ulkokehät. Tynnyrirullalaakereita on saatavilla kartio- tai suorareikäisenä, messinki- ja muovipitimellä ja eri välyksillä

Pallomaiset rullalaakerit

Pallomainen rullalaakeri soveltuu suurille säteiskuormille ja molemminsuuntaisille aksiaalikuormille sekä kompensoi hyvin kulmavirheitä. Niissä on kaksi riviä rullia ja pallomainen vierintärata ulkorenkaalla.

Jaettu pallomainen rullalaakeri on erikoissovellus kohteisiin, joissa vaurioituneen laakerin vaihto muuten olisi kohtuuttoman hidasta ja työlästä. Se sopii sellaisenaan vastaavan kokoisen pallomaisen rullalaakerin ja kiristysholkin tilalle. Alkuperäiseen laakeripesään ei tarvitse tehdä muutoksia.

Valikoimastamme löydät pallomaiset rullalaakerit kartio- ja suorareikäisenä, messinki-, muovi- ja teräspitimellisenä. Kartioreikäisissä laakereissa käytettävät kiristys- ja vetoholkit löytyvät myöskin heti varastosta. Erikoissovelluksena pallomaisissa rullalaakereissa saatavilla täryversiot, joissa sisäinen rakenne muutettu ja välysluokkina pääsääntöisesti C4.

Kartiorullalaakerit

Kartiorullalaakerit koostuvat ulko- ja sisärenkaista, joissa vierintäradat sekä rullat ovat kartiomaisia. Sisärengas rullineen ja pitimineen muodostavat oman kokonaisuuden, joka voidaan asentaa erikseen ilman ulkorengasta. Kartiorullalaakeri soveltuu korkeille säteis- ja aksiaalikuormille. Aksiaalivoimia se ottaa vastaan vain yhdestä suunnasta. Kartiorullalaakeria on saatavana myös tiivistettynä ja kestovoideltuna, tuuma- ja millimittaisena.

Ristirullalaakerit

Ristirullalaakerissa ristikkäin olevat rullat ottavat vastaan säteisvoimien lisäksi aksiaalivoimia molemmista suunnista. Momentit voidaan ottaa vastaan jopa yhdellä laakerisijalla. Ristirullalaakerit ovat tarkkoja, pitkäikäisiä ja kestävät hyvin suuriakin kuormituksia.